2017. június 7., szerda

Pozsonyi pókos blúz


 
Amikor a höveji hímzésű terítőcskét varrtam, nagyon szerettem a pókot varrni. Gondolkodtam azon, hogyan úszhatnám meg a hímzést, miközben sok pókot próbálhatnék ki. A mintakendőket nem szeretem, ezért ez kiesett. A terítők szépek, de nem használnám. Ekkor jött a virágos blúz ötlete. Ha a virágok közepére pókot varrok, akkor megvalósítható a sok pók, kevés hímzés esete, s használható darab készül. 
Kerestem egy egyszerű szabásmintát. Alapanyagnak egy vékony fehér lenvásznat választottam. A szabásminta alapján kiszabtam a blúzt. Az elején világos cérnával körbeférceltem a kontúrt. Középiskolában mi gyakorlat címén szabás-varrást tanultunk. Egyik feladat egy ingblúz varrása volt. Fehéret varrtam. Én nagy okos feketével férceltem, hogy jól látszódjon. Tanárnőnk mondta ugyan, hogy nem lesz jó , de mint minden tinédzser mentem a saját fejem után. Mikor kész lett a blúz ( elég jól sikerült) kimostam, s ott virított benne a bent felejtett fekete cérna. No ekkor tanultam meg, hogy az anyag színéhez közel hasonló cérnával fércelünk.
Elkészítettem a virágok sablonját. A közepe egy 100ft-os ( 1 euro) körberajzolva. Köré rajzoltam a virágot. Lőrincz Ági segített a méret meghatározásában. Én kisebb közepet szerettem volna, de igaza volt Áginak , hogy kisebbe nem sokféle pók fér bele. Még sok esetben ez is kicsinek bizonyult.


A pókok elhelyezése volt a következő feladat. Ehhez színes papírból vágtam ki a virágnak megfelelő köröket.


Ezeket próbáltam elrendezni a kiszabott blúz elején.


Mikor megfelelőnek találtam az elrendezést, minden kör közepét megjelöltem egy varrott X-szel.
Egyszerre csak egy virágot rajzoltam meg, s ki is varrtam. Már a rajzoláshoz is hímzőkeretet használtam.


Kontúroztam a mintát:


A pók szélének megvarrása után jött a lényeg, a pók:



Majd a szirmok következtek. A pókok mintáját a Tűzött csipke című 1936-os kiadású könyvből vettem. Csak Pozsony megyei pókokat választottam. Ezek közül több megegyezik a höveji pókokkal, hiszen a höveji pókok is a pozsonyi hímzésből származnak. 18 különböző fajta pókot varrtam a blúzra.


A pókok kiemelve:






Nem mindegyik tökéletes, de az enyém. 😊


1 megjegyzés: