2019. június 12., szerda

Horgolt mellény

Középső lánykám mutatott egy képet: ilyet tudsz horgolni? Mi lehet erre más a válaszom, mint hogy igen. Akkor szeretnék egy ilyet, hangzott el a kérés.
A mellény háta közepén egy nagy kerek minta, ami átmegy háromszög alakba. Elkezdtem kutakodni a neten valamilyen leírás után. Nem találtam. Utólag megértem, hogy ezt nem is lehet leírni.
Kerestem egy adott méretű szabásmintát, s abba belerajzoltam a fénykép alapján feltételezett formákat. 


Ki kellett választani a fonalat is. Fekete Alize Forever mercerezett pamut fonalra esett a választásunk. Csodaszép fénye van, puha fonal. 3,5-es horgolótűvel dolgoztam.
A hátával kezdtem. A Pinterest-en kerestem kerek mintákat. Egyet kiválasztva elkészítettem a háta közepét. 
Ezt a mintát tovább bővítettem, mert nem lett elég nagy. Egy sűrű egyráhajtásos pálcákból álló sorral fejeztem be.

A szabásmintán lévő vonalig körkörösen haladva a következő mintával dolgoztam:


Minden sor után próbálni kellett a szabásmintához a horgolmányt, hogy a megfelelő formát megkapjam. Ezért rendkívül lassan haladtam.

 
Miután ez készen lett, következett a két eleje, ahova két kisebb kört kellett beillesztenem. Ugyanazokkal a mintákkal dolgoztam, mint a hátán. 
Most már egyenesben voltam. Csupán ék alakban kellett dolgozni. A két eleje és a háta mostantól egyszerre készült. Horgoltam kockás csíkot, a körminta részét is felhasználtam. Az alábbi mintát is kiegyenesítettem, s felhasználtam:


Itt jól látszik a "kör  négyszögesítése":

 Minta részletek:






Elértem a megfelelő méretet. Következett a dilemma. Először blokkoljak, s utána horgoljam körbe, vagy körbehorgolom az elemeket, blokkolok, s összevarrok. Az előbbi eljárást választottam.
Mi is az a blokkolás? A horgolmányt formára igazítva kitűzöm. Felette jó közel a gőzt kibocsájtó vasalót mozgatva nedvesítem az anyagot. A teljes száradás után kivéve a gombostűket leveszem a horgolást. Eleinte hülyeségnek gondoltam az eljárást. Amikor még én tanultam horgolni (legalább 60 éve ), akkor formára horgoltunk, összevarrtuk, s kész volt a pulcsi. Kipróbálva azonban rájöttem, hogy sokkal szebb lesz a munka a blokkolási eljárást követően. 
Szóval blokkoltam ( a kinyitott kanapé fekvő felülete pont elég volt hozzá):


Összevarrtam a vállát, s elkezdtem körbehorgolni.


Amikor elkészültem, akkor ismét a blokkolás következett, mert nagyon elütött egymástól a blokkolt mellény és a nem blokkolt széle. Ezt több részletben készítettem, mert nem lehetett a mellényt kiteríteni. 
A kész mellény részletei: a háta


Az eleje:


A kész mellény eleje.


és a háta:


A két elejét sodrott zsinórral lehet összekötni.
Forrás: www.pinterest.hu

1 megjegyzés: