2023. március 29., szerda

A gyöngyös táska krónikája

 

2022. január 24

Már hónapok óta foglalkoztatott a gondolat, hogy a sok-sok fűzött lánc után végre kellene egy nagyobb darabot készíteni gyöngyös területen is. Nagyon megkedveltem a hálóra hímzett technikát, így ezt a technikát választva lassan körvonalazódott bennem egy színházi táska ötlete, amelyet teljes egészében kihímeznék gyönggyel. Ma, a reggeli torna közben úgy érkeztem, hogy elérkezett a pillanat: meg kell csinálnom a táskát.

Boríték táska. Fekete, amelyet kalotaszegi hálós minta díszít, mágneses kapoccsal záródik, az oldala fekete pamut szatén lesz.

2022. január 25

Elkezdtem keresni a mintát. Legyen széles, hiszen abban van a kihívás. Számoltam a sorok számát, a minta szélességét, a színek számát. Végül a Türeji motívumra esett a választásom. 5 szín, 7 cm széles, 17 cm hosszú lesz a minta.

2022. január 26.

Az itthon lévő gyöngyök közül akartam választani. Ilyen járványos időszakban nem szívesen vonatoznék be Budapestre, ódzkodtam a tömegközlekedéstől. Kiválasztottam 2-3 színkombinációt. Kérdezem a férjemtől, hogy szerinte melyik a legjobb. Kérdezem attól az embertől, akinek a narancssárgától a pinkig minden piros! Ránéz, hipp-hopp pakolgat, s azt mondja ez az. Első ránézésre nekem vadnak tűnik, de legyen! Kipróbálom. Mindez több mint két óra alatt zajlik le. Elkészül a minta színezése háromféle változatban.

2022. január 27

Előkészítem a hímzés alapját. Szúnyogháló van itthon, sötét textil is akad, a hátuljára táska vetex kerül. Összevarrás után jöhet a hímzés. Elkészül belőle 1 cm. Hasonlítgatom a táborban készülttel. Túl ritkának tűnik. Majd holnap reggel újra megnézem. Csipkénél is reggel másképp látom a dolgokat, mint előző nap este.





2022. január 28. 

Reggel is úgy látom, hogy nem igazán tetszik. Fotó, üzenet Anitának. Mi a véleménye? Szerinte is kicsit ritka. Keressek másik szúnyoghálót. Nem is gondoltam, hogy ahány háló, annyiféle luk méret! Irány Sűlysáp! A boltban kicsit furán néznek rám, hogy januárban szúnyoghálót szeretnék venni. Meg is jegyzi az eladó, hogy mostanában nem ez a topp termékük. Hát még akkor, amikor megtudják, hogy gyönggyel szeretnék rá hímezni! A szerencse velem van, mert az itt árult háló pont akkora lukú, mint a táborban használt. Veszek is fehéret, zöldet, feketét. Biztos ami biztos.  

Itthon kiderült, hogy az előzőleg kiválasztott textil nem jó a fekete hálóhoz. A textil ugyanis sávoly szövésű ( önmagában ferde csíkos), s hálót rátéve káprázik a szemem, s nem látok semmit. Új textilt keresek. Végre találok egy sötétkéket. Most már varrható alapot kapok. Már este 5 óra, mikor nekikezdhetek a hímzésnek. El is készült 1 cm a 7 cm széles mintából. Hurrá! A táska fél százaléka ki van hímezve! Már csak 200 nap, s készen lesz. Mármint a hímzés. Utána jön az összeállítás, amiről még elképzelésem sincs. A zacskóban oly vad színek megszelidűlnek a sötét alapon. Tetszik.


2023. február 12

Végre elkészült a táska megfelelő méretű gyöngyös alapja. A színes mintán kívül fekete gyöngyökkel hímeztem az alapot. Kétféle méretű fekete fényes kása gyöngyöt, s fekete matt változatos alakú kb a kásának megfelelő méretű gyöngyöt használtam. A gyöngyöket összekevertem, s ahogy a tűre akadt, olyan sorrendben használtam fel. A felület nagyságát tekintve egy kicsit monoton munkának tűnt. Illetve nem csak tűnt, hanem az is volt. Lassabban haladt a tervezettnél. Közben felvarrtam a megfelelő helyre a mágnes kapocs anya részét, amit körbe gyöngyöztem, hogy ne látszódjon a felvarrás.


Következett az összeállítás. Keskeny szélt vágtam a gyöngyök mellett. Itt vigyázni kellett, nehogy belevágjak a gyöngyöket felvarró szálba, mert akkor annyi. A javítás tovább tartana, mint a felvarrás. Beszegtem fekete szaténszalaggal. 



Belevarrtam a fekete pamut bélést.

2023. február 15.

Az oldal összevarrása után felvarrtam a mágneses kapocs apa részét. S elkészült a táska!


A belseje:


A kész táska mérete 14cm x 21cm.
A minta forrása: http://kjnt.ro/szovegtar/pdf/KKonyvek_18_2003_TotszegiT_A-merai-koteny


2 megjegyzés: