2024. március 27., szerda

Keresztelő ruha Hont megyei csipkével

Ezzel a két kis Hont megyei csipkével egy "özönvíz előtti" népművészeti táborban találkoztam Békéscsabán. Akkor mindkettő mintacsíkját elkészítettem, aztán feledésbe merült a minta. Egy alkalommal lapozgattam a mintakönyvemet, s ismét látóterembe kerültek. Ahogy megláttam a csipkéket, egyből az jutott eszembe, hogy ezek csakis keresztelőruhát díszíthetnek. Végig gondoltam, hogy hogyan is szeretném díszíteni. 


Előkerestem egy régi szabásmintát, méretet vettem róla, s elkezdtem készíteni a csipkéket.  

Készült betét csipke a szoknyára:


Szélcsipke a szoknya aljára és a felsőrész elejére:


A csipkék készítésekor ügyeltem, hogy a végeket szépen eldolgozzam, hiszen látszani fog.  

Kiszabtam az alkatrészeket. A felsőrészt duplán szabtam, mert dupla anyagból készült. Fontos, hogy a keresztelő ruha hátul nyitott. A felsőrész hátul gombokkal záródik, a szoknya részen nincs gomb. A felsőrészt megvarrtam. A szoknya  részt 3 oldalon azsúroztam fél cm szélesen gyöngyazsúrral. A derékrész nem kell azsúrozni. Kiazsúroztam körben a szél és a betétcsipkét összefogó textilt, melynek a közepére átfordított azsúrt varrtam. Mindenhol figyeltem a boríték sarok készítésére. Összedolgoztam a szoknyát, a betét csipkét,  a betétet, és a szélcsipkét. 


Összevarrtam a szoknyát és a felsőrészt, s ráillesztettem a derekára a szélcsipkét.


Elkészült a garnitúra ruha része:


Kerestem a régi szabásmintám eredetét, de nem találtam. Találtam egy másik keresztelőruha szabásmintát. Ennek az ujja bővebb, mint az enyém. Ez a szabásminta a Burda újság 2007/8-as számban található.

A 4. és a 6. fotót Kerekes györgy készítette. A többi az én művem.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése