2024. május 29., szerda

Keresztelő takaró Hont megyei csipkével


A keresztelő ruhához készítettem egy baba takarót is. Ismét ugyanazt a betét és szélcsikét alkalmaztam, mint a ruhánál. Sokat gondolkodtam, hogy milyen is legyen. Fodrosat, rátét csipkéset már készítettem. Valami mást szerettem volna. Végül a következő megoldás mellett döntöttem. A takaró közepén fog futni három sor betét csipke. Közöttük keskeny kiazsúrozott textil csíkkal. A takarót körbe azsúrozom, s körbeveszem a szélcsipkével. 

A takaró mérete csipkével együtt 75x58cm.

Először a betét csipkéket készítettem el. Ügyelnem kellett, hogy a befejezést szépen dolgozzam el, mert ehhez varrom majd a szélcsipkét. A betétcsipkék méretéhez elkészítettem a keskeny azsúrozott textilcsíkokat. Ez nem volt könnyű, mert keskeny volt a textilcsík. Mindössze 3 cm lett készen. Összevarrtam a csipkét és a csíkokat. Kiazsúroztam a takaró két szélső darabját is, s összedolgoztam a meglévő darabbal. Így a takaró készen is volt.


A szélcsipke következett. Első, fontos feladat a sarkosítás volt. Ezzel el lehet szórakozni elég sokat, mire az ember megtalálja a neki tetsző változatot. Én ezt választottam:

 
A szél és a betétcsipke illesztése:


A szélcsipkét mindig egy kicsit nagyobbra készítem, mint a textil. Ugyanis, ha a csipke kisebb, akkor a textilt kell rátartani a csipkére. Ez elsőre nem tűnik nagy problémának, de akkor a textil ráncos, hullámos lesz. Ez már 1cm-es méretkülönbségnél is látszik. Sajnos sok ilyet láthatunk a kiállításokon és a neten. Ha viszont a csipkét tartjuk rá, akkor a csipke pici hullámossága gőzös vasalással jól eltüntethető. Persze itt nem nagy ráhagyásra kell gondolni. 1m-en kb 1-1,5 cm-re. 

Elkészült a csipke, felvarrtam az alapra, s el is készült a takaró:


A 2024-es Textiles kinferencia kiállításán, ahol kiemelt 1. díjat kapott az együttes:



A keresztelő ruha leírása ITT található.

A szélcsipke mintarajza:

Az álatalam készített sarkosítás:


A csipke 80-as Anchor horgolócérnából készítve 19 mm széles.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése