2024. október 16., szerda

Egy lepoglavai csipke 2

Egy újabb lepoglavai csipkét szeretnék bemutatni, amely vertcsipke technikával készült.. 


 A szerkezete : középen egy négyzetre hajazó alakzat van, amelyet négy lencse alakú alakzat egészít ki körré.

Nézzük a terítő közepét:


A terítő közepén lévő "négyzet" oldalának szélén a mintázat minden oldalon ugyanaz. A belsejében azonban nincs szimmetria. A nagyobb stilizált virágmotívumok közötti teret kisebb virágok és levelek töltik ki. Az egyes elemek új kezdéssel és befejezéssel készültek.
 


A lencse alakzatot szintén virágok és levelek töltik ki, s "kukacok" sora zárja a belső részen.

Az alakzatok félveréssel és vászonveréssel készültek. A virágok és az alakzatok közepének kitöltése igen változatos. A csipkében látható virágok és levelek közelről:










és az általam "kukacnak" nevezett motívum:



A figyelmemet nem a terítő szerkezete, nem a motívumok milyensége keltette fel, hanem a kitöltő hálók sokasága, változatossága.
Tizenegy különböző hálót és kitöltést figyelhetünk meg a csipkén:














Mindezen szépségek egy csipkén belül harmonikus egységet alkotva.

A fényképeket 2022-ben Kiskunhalason a Csipkemúzeumban készítettem.

3 megjegyzés:

  1. Pazar ez a terítő! Tele gömb fordulattal, erezett kapcsolással, kis "söndörödött" levelekkel!
    Köszönöm Kati!

    VálaszTörlés
  2. A fentieket én írtam és helyesbítem: tele kerek fordulattal!

    VálaszTörlés
  3. Félegyházi Józsefné2024. október 16. 16:58

    Nekem mindig nagyon tetszett ez a csipkefajta.

    VálaszTörlés