2014. szeptember 10., szerda

Csipkefajták: Pannónia csipke

Már tavaly nyáron kaptam a Húgomtól egy linket, ahol a pannónia csipke készítését oktató táborról olvashattam. Az a tábor Zalaegerszegen egy határokon átnyúló projekt része volt, s nem jelentkezhettem rá a feltételek miatt. Az idén örömmel olvastam az egyesület hírlevelében, hogy az idén is oktatják ennek a csipkének a készítését. Jelentkeztem, s megismertem a csipke kutatóját, oktatóját Román Andrásnét Hadri Veronikát. Ő átadta nekem a Magyar Néprajzi Társasághoz beadott díjazott pályamunkáját. E pályamunka alapján készült ez a bejegyzés.

A pannónia csipke

A vegyes, horgolt-varrott technikájú csipke megalkotása Bobai Győrffy János nagykanizsai ügyvéd feleségének, a Tomkaházi és Bisztricskai Thomka Ilonának a nevéhez fűződik. A hölgy 1908 táján készítette az első különböző technikával készült csipkedarabokból összedolgozott estélyi ruhadíszét. A sikeren felbuzdulva elkezdte tanulmányozni a csipkeöltéseket, majd saját ötletei alapján elkezdett csipkéket készíteni. Az első darabokra jellemző volt, hogy batisztból kivágott, vagy nagyméretű horgolt motívumokat dolgozott össze csipkeöltésekkel. A Győrffy Jánosné által feltalált és szabadalmaztatott csipkezsinór egyik fontos jellemzője a pannónia csipkének. Ez a csipkezsinór alkalmas levelek, indák, virágok, madarak, stb készítésére. Ezeket az alakzatokat csipkeöltésekkel dolgozták össze. 11 féle csipkeöltést alkalmaztak. Jellemző még a csipkére a pókhálót utánzó csipkeösszedolgozás.
A pannónia csipke leheletszerű könnyedségét mutatja, hogy egy 20cm széles, 1m hosszú csipke mindössze 12g-ot nyomott.
A csipkét bemutató fotókon Román Andrásné Vera munkái láthatók:

















Nagyobb mennyiségű eredeti pannónia csipke található az Iparművészeti Múzeum gyűjteményében.

Felhasznált irodalom:
Román Andrásné Hadri Veronika: A Pannónia-csipke  újrafelfedezése  A Győrffy család és a Pannónia-csipke története 2013
 

2 megjegyzés: