Az ruházat kialakulásának oka az időjárással szembeni védelem. Az évszázadok során az egyes földrajzi helyszíneken különböző ruházat alakult ki. Eleinte egy rétegű ruházatot hordtak eleink.
A középkorban a női öltözetek alapja a római tunika zártabb formája. Ekkor már két réteget viseltek. Az alsó réteg zárt nyakú, hosszú ujjú , szűk, bokáig érő darab volt. Honfoglaló őseink fém, vagy gyöngydíszes nyak és csuklópántos alsóruhát, vagy inget hordtak buggyos nadrággal, csizmával és kaftánnal.
A gótika idején az öltözetben is megjelentek a nyújtott formák, s élénk színek. A férfi és női viselet ekkor már lényegesen eltér egymástól. Az alsóruha mély, vállfelé nyújtott kivágással, szűk, hosszú ujjakkal készült.
A reneszánsz, az ujjászületés, időszakában a női viselet alapja még mindig a két ruha. Sok esetben az alsó ruhát látni engedi a felső ruha. Ezért az alsó ruhák egyre finomabb anyagokból készülnek, s azok is egyre díszesebbek.
A barokk korban megjelennek az alsószoknyák. több réteget is hordtak egyszerre, hogy megmutassák a szoknya bőségét, s kiemeljék a darázsderekat. Ekkor jelentek meg az abroncsos szoknyák, illetve alsószoknyák is.
A barokk késői korszakában a rokkokó idején a széles ruha volt a divat:
A ruha alakját egy halcsontokból, fémből és textilből készített "szerkezet" adta meg.
Erre került egy textil borítás:
Majd fölé a díszes textilből készült ruha.
A bidermeyer korban a nagy bőségű szoknyás ruhák voltak a divathölgyek kedvencei. Ez volt a krinolinok kora. A krinolin is halcsontból, fémből, lószőrből szőtt textilből készült.
A krinolin alatt csipkével díszített alsószoknyát viseltek:
A krinolin tetejére is került legalább két alsószoknya, majd a ruha. Nem volt könnyű az öltözködés:
A karikatúristák nem kímélték a divatot követő hölgyeket:
A krinolinban nehézkes volt a mozgás, a leülés, az evés. Ezért egyszerűsödni kezdett a szerkezet:
Majd már csak a hátsó részre egyszerűsödött:
Ebben az időben volt divat a farpárna is. Ez textilből készült, lószőrrel, vagy fűrészporral töltött párna, amelyet a derékra kötöttek. Ezáltal karcsúbbnak tűnt viselőjének dereka.
A krinolin bármelyik formája kényelmetlen volt. nem lehetett bennük kényelmesen mozogni, ülni. Ezért lassan kiment a divatból. A ruha formáját viszont szerették volna megtartani. Ezért az alsószoknya szabását változtatták meg. Az alsószoknya hátuljára fodrokat varrtak, amik megemelték a szoknya hátsó részét.
A századforduló a tudomány és a technika fejlődése életmód változást hozott. Alkalomtól, céltól függően változott a ruha anyaga és szabása. Egyszerűbbé, praktikusabbá váltak. Az alsószoknya egy ideig még tartja magát, de lassan kikopik a női ruhadarabok közül.
Nézzünk néhány szép, csipkés alsószoknyát:
Források:
Orcsik Gézáné: Viselettörténet
Bagi Imre: Ruházkodás története
http://ladymalina.com/zdjecia/show/id/14
http://costumecon.blogspot.com/2014/08/reneszansz-gyorstalpalo.html
http://www.wikiwand.com/hu/Lajos_francia_kir%C3%A1lyi_herceg_(1682%E2%80%931712)https://www.metmuseum.org/art/collection/search/83094
https://objektkatalog.gnm.de/image.php?id=73213&size=medium
https://twonerdyhistorygirls.blogspot.com/2014/03/that-big-georgian-bum-c-1780.html
https://www.h-sama.com/2015/11/tudo-sobre-crinolina-horsehair-braid.html
https://www.fashion-era.com/crinolines.htm
http://www.vintagevictorian.com/costume_1880e.html
http://www.antiquedress.com/item6807.htm
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése