2023. július 26., szerda

Kezdeti fonásos csipkék


A vert csipke kialakulásának pontos dátuma nem ismert. Valószínűleg folyamatosan alakult ki a paszomány készítése során. Más elképzelések szerint a rojtkötésből alakulhatott ki. Az első írásos emlék  1493-ból származik. A milánói Sforza család egy tagjának ekkori végrendeletében említés történik egy 12 orsós vert csipkéről. A 16. századból már két mintakönyv is fennmaradt. 1559-ben Le Pompe címmel Velencében jelent meg az első könyv, amely mintákat tartalmazott a velencei vertcsipke készítéséhez. Ebben főleg fonásos csipkék mintái találhatóak meg. Az eredeti könyv borítója:


1561-ben pedig Zürichben adták ki  Nüv Modelbuch címmel a másik legrégebbi mintakönyv.

Az első csipkék arany, vagy ezüst szálból készültek. Ezek a szálak készülhettek teljes egészében fémből. Ezeket húzásos technikával készítették. Az ezekből a szálakból készült csipkék nehezek voltak. A másik módja a fémszálak készítésének az volt, hogy bélés szálra tekertek lapított fémszálat. Általában ha a fém nemes fém volt, akkor a bélésszál selyem volt. Amennyiben a fémszál pl réz volt, akkor len, vagy pamut bélésszálat használtak. Az idők folyamán a fonalak "kifehéredtek", s akkor már fehér, nyers színű len, kender, illetve pamut szálból készítették a csipkét.

Kedvet éreztem ilyen csipkék készítéséhez. Tudtam, hogy akkoriban még más technikával készültek a vert csipkék, csak nem tudtam mire is kell figyelnem. Erdei T. Lilla volt segítségemre a szükséges ismeretek megszerzésében. 

1983-ban megjelent a Le Pompe kiadvány újkori kiadása.

 

A Le Pompe mintakönyvből választottam ezt a csak fonással készült kis csipkét. A fonatok keresztezése négyes átvetéssel készült. A négyes átvetést azonban nem középen tűzzük ki, hanem egy segédtűvel alá tűzünk.  Fontos a szoros fonás, s a megfelelő hosszúságú fonat készítése. A pikó ráhajtásos pikó. A kezdéskor a felső pontba beszúrtam a gombostűt, s ráfektettem 4 szálat. Így lehet egyszerre balra és jobbra is haladni mindenféle csomó nélkül. Ugyanígy jártam el a felső jobb és a bal oldali ívnél is. A befejezéskor a szálakat egyben összefogtam, s így könyvjelző lett a csipkéből.

A csipke mintarajza:


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése